[TUT] Hoe moet ik een trekker editten?

Handige weetjes of een goeie tutorial geschreven? Laat het ons weten en wij plaatsen hem voor je!

[TUT] Hoe moet ik een trekker editten?

Berichtdoor JelmarVZ » 28 apr 2014, 12:13

Aangezien er nog steeds vragen komen over hoe je nou toplampjes op een trekker kan zetten. nou dat ga ik hier uitleggen. Ook zal ik vertellen hoe je een trekker uitpakt en opnieuw moet inpakken.

Wat zul je vinden in deze tutorial?
- Mods in en uitpakken
- Toplampjes of andere dingen op een trekker zetten
- Banden vergroten of verkleinen

Benodigde programma's
Giants editor, versie 5.0.3 of 5.5.1
Link, //gdn.giants-software.com/downloads.php (Je hebt wel een account nodig)

WinRAR
link, //www.winrar.nl/ (Rechts in het midden staat download knopjes)

En een ander heel belangrijk programma, Je gezonde verstand...

Bekijk de fotos in de spoilers goed!



Deze tutorial kan je alleen goed doen, als je alles nauwkeurig leest!

=========================================
Tutorial 1,

Mijn voorbeeld trekker is een Massey ferguson 6480
link, //fs-uk.com/download/hosted/33993/ ... n_6480/exe

Hoe moet ik beginnen? Nou dat doe je alsvolgt,

Ga naar het winRAR.zip bestand en dat is de trekker, MasseyFerguson_6480 Zet dit bestand op het bureaublad en maak een mapje aan met de zelfde naam zoals je hier kan zien,

Spoiler: show
Afbeelding


Vervolgens klik je met rechter muisknop op " MasseyFerguson_6480.zip " (Je trekker dus) en zie je boven in zoeits staan als uitpakken in MasseyFerguson_6480\ of in het engels extract in MasseyFerguson_6480\

Als je dit gedaan hebt zul je zien dat alles wat in de MasseyFerguson_6480.zip stond nu in het mapje staat met dezelfde naam. als je dit mapje opend zie je dat er een aantal mapjes in staan en een aantal icoontjes. en als je Giants editor geinstalleerd hebt zul je zien dat je MasseyFerguson_6480.i3d kan openen. en dan de trekker in beeld krijgt.

Dit is het uitpak gedeelte dit moet je dan ook altijd doen wil je een trekker aanpassen. Onder aan in deze topic zul je vinden hoe je de trekker weer moet inpakken om em straks te kunnen testen in je spel.

=========================================
Tutorial 2,

Nu ga ik hier laten zien hoe je nou prulletjes op de trekker kan zetten.

Download eerst mijn toplampjes voor deze tutorial, je kan wat ik hier doet met elk object doen in Giants editor. maar om makkelijk te houden doe ik het met de toplampjes.

Je kan bijvoorbeeld ook deze pack downloaden die hier op de site staat.
link, //fs-community.nl/downloads/ls2013 ... +spul_893/
link 2, //fs-community.nl/downloads/ls2013 ... inpop_821/
link 3, //fs-community.nl/downloads/ls2013 ... ijnen_848/
link 4, //fs-community.nl/downloads/ls2013 ... petje_832/
link 5, //fs-community.nl/downloads/ls2013 ... +hero_873/
uitleg instalatie werkende camera GoPro zit in het download bestandje zelf
link 6, //fs-community.nl/downloads/ls2013 ... ekker_872/
link 7, //fs-community.nl/downloads/ls2013 ... +pack_882/
link 8, //fs-community.nl/downloads/ls2013 ... appen_820/

Al deze dingen kun je inbouwen op dezelfde manier zoals hier uitgelegd word,
hier is de link die je nodig hebt wil je mijn tutorial goed doen.
link, //www.file-upload.net/download-886 ... s.zip.html

Wat te doen nu? Open het nieuwe mapje wat we net gemaakt hebben, genaamd. MasseyFerguson_6480
als je deze geopend hebt moet je een nieuwe map in dit mapje aanmaken waar je al je edit spulletjes in kan doen om het wat netjes en geordend te houden. Geef deze bijvoorbeeld een naam zoals, " Extra " (Deze naam mag je natuurlijk zelf bedenken)

Als het goed is ziet het er dan zo uit,
Spoiler: show
Afbeelding


Nu zoek je het net gedownloade bestandje toplampjes op en als je die opent zul je zien dat er meerdere bestandjes instaan. onder in het mapje extra maak een je weer een nieuw mapje aan met de naam"Toplampjes" (Ook hier mag je je eigen naam verzinnen) en als je het nieuwe mapje opent en alles uit Toplampjes.zip hier in zet zou het er zo uit moeten zien,

Spoiler: show
Afbeelding

En als je het mapje "Toplampjes" zul je dit zien,
Afbeelding


Nu open je MasseyFerguson6480.i3d en dan zul je zien dat je camera achter de trekker hangt. wat je dan doet is. in de balk links boven in

-Create
..........Camera
dan zul je zien dat in je scenegraph een camera erbij komt te staan


nu klik je op,
- View
..........Camera (De aller onderste camera moet je aanklikken)


Is het nu heel super donker in Giants editor moet je klikken op,
- Create
..........Light.

(De ligt kun je door em in de scenegraph te selecteren en dan met de 3 pijltjes bewegen en op de juiste plek zetten)

Als je nu je Linker ALT indruk en met je muis beweegt dan zul je zien dat je om je heen kijk. De volgende combinaties moet je gebruiken,

Linker alt + linkermuisknop indrukken + muis bewegen = om je heen kijken
Linker alt + Rechtmuisknop indrukken + muis bewegen = in en uit zoomen
Linker alt + scroll + muis bewegen = zijwaarts bewegen
Scroll indrukken + Scrollen = in en uit zoomen


Nu gaan we de toplampjes importeren. ga naar
File
.......... Import en zoek je bureaublad en daarop het mapje MasseyFerguson_6480
en als het goed is heb je een mapje aangemaakt met de naam "Extra" en daaronder een mapje met de naam "toplampjes" Onder het mapje toplampjes staat een bestandje genaamd "set" en die open je.

dan zul je waarschijnlijk in je scene graph dit zien,
Spoiler: show
Afbeelding


je ziet dat ik ze geslecteerd heb want ze zijn BLAUW
Nu klik je op CRTL + X en dan zie je dat ze verdwijnen uit je scenegraph nu klik je op je hoofd map het blauw blokje helemaal bovenaan. en als je die aangedrukt hebt klik je op CRTL + V en zul je zien dan beide bestandjes die je net geimporteerd hebt onder de hoofd map komen te staan.

(DOE JE DIT STAPJE NIET ZUL JE ZE NIET ZIEN IN JE SPEL!)

Spoiler: show
zo ziet het eruit als je ze geimporteerd hebt.
Afbeelding

zo ziet het eruit als je ze weg geknipt hebt. en als je de hoofdmap geselecteerd hebt.
Afbeelding

zo ziet het eruit als je ze onder de hoofdmap geplakt hebt.
Afbeelding


Nu heb je de toplampjes in je trekker staan en moet je ze in het spel ook kunnen zien. het enige wat je nu nog moet doen is op de juiste plek zetten van de trekker en dit kun je door het object "Toplampjes compleet" aan te klikken en door middel van de 3 pijltjes op te bewegen. wil je elke afzonderlijk bewegen dan kun je door op het plusje voor Toplampjes compleet of coronas compleet te klikken en dan per stuk bewegen zo kun je ze op alle plaatsen hebbben. wil je mischien meer toplampjes of gele vlakjes moet je de toets CRTL + D gebruiken dit staat voor Control + Duplicate (Duplicate is verdubbelen in het engels)

Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding


dit zelfde moet je doen met Coronas_Compleet als je de lampjes ervoor wilt hebben. wil je de lampjes werkend hebben lees dan deze topic van sander goed door.
link, viewtopic.php?f=23&t=1025

=========================================
Tutorial 3,

Nu ga ik het kort ook vertellen hoe je dikkere banden onder de trekker wil doen.

Stap 1 is de banden zoeken in je Giants editor. ergens in de scenegraph staan je wielen (Vaak bovenaan)
als je de band aanklik zie je dat deze BLAUW verlicht wordt. nu kun je de hele band verbreden door in het vakje Attributes de scale X te veranderen. maar dan zie je doordat je alles geselecteerd hebt ook het spatbord word verbreed. je kan door op het plusje voor je band ook een los deel van de band selecteren. want als je op het plusje drukt zul je zien dat er mapjes bij komen met daarvoor ook een plusje en dan zie je dat als je de andere mapjes aan drukt niet alles meer word geselecteerd.

Spoiler: show
Hier zie je dat je hele band geselecteerd is.
Afbeelding

klik je op een plusje komt het er zo uit te zien.
Afbeelding


=========================================
Tutorial 4,

Nu ga ik jullie vertellen hoe je de trekker weer in het spel krijgt.

Je gaat Giants editor nu opslaan, je gaat naar

File
..........Save

dan komt links onderin in de balk te staan
"Ready" als dit er niet staat moet je even wachten. op het moment dat daar ready staat kun je op het kruisje klikken. Test altijd even of alles goed gegaan is door de trekker weer even te openen.

VERGEET NIET TE SWITCHEN NAAR DE NIEUW AANGEMAAKTE CAMERA

is alles goed hoef je em niet opnieuw op te slaan en kan je zo op het kruisje drukken.
nu moet je de trekker weer inpakken dit doe je door het mapje op het bureaublad te openen alles te selecteren in dat mapje en een nieuw zip-archief van te maken.

Volg deze spoiler goed om fouten te voorkomen,

Spoiler: show
selecteer alles,
Afbeelding

maak er een archief van
Afbeelding

sleep deze naar het bureaublad waar het andere archief staat
Afbeelding

Vervang de nieuwe met de oude
Afbeelding


Nu is de trekker klaar en kan je em in je spel testen. is het niet goed? probeer de stappen opnieuw.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. heb in deze TUT enorm veel tijd gestoken en dus hoop ook echt dat het werkt voor jullie!


Groetjes JelmarVZ
Avatar gebruiker
JelmarVZ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 10 jun 2013, 19:50
Woonplaats: Groningen

Re: [TUT] Hoe moet ik een trekker editten?

Berichtdoor beunheas » 28 apr 2014, 12:15

Goede tut, als jij het niet had gedaan had ik het wel gedaan ;)
Avatar gebruiker
beunheas
FS-C Modcontest
 
Berichten: 2749
Geregistreerd: 19 jan 2014, 08:27
Woonplaats: Flevoland

Re: [TUT] Hoe moet ik een trekker editten?

Berichtdoor JelmarVZ » 28 apr 2014, 12:20

haha ja word tijd ook. er staan nu ongv wel 20 dezelfde topics op t forum
Avatar gebruiker
JelmarVZ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 10 jun 2013, 19:50
Woonplaats: Groningen

Re: [TUT] Hoe moet ik een trekker editten?

Berichtdoor beunheas » 28 apr 2014, 12:21

Ja, en mensen die om de simpelste dingen vragen...

Maar goed, ze moeten het alle maal ooit leren. :)
Avatar gebruiker
beunheas
FS-C Modcontest
 
Berichten: 2749
Geregistreerd: 19 jan 2014, 08:27
Woonplaats: Flevoland

Re: [TUT] Hoe moet ik een trekker editten?

Berichtdoor JelmarVZ » 28 apr 2014, 12:23

vandaar deze topic. hier leren ze lezen en editten :P
Avatar gebruiker
JelmarVZ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 10 jun 2013, 19:50
Woonplaats: Groningen

Re: [TUT] Hoe moet ik een trekker editten?

Berichtdoor Fendt103s » 28 apr 2014, 12:31

Mooie tut dit zal een hoop mensen helpen!
Avatar gebruiker
Fendt103s
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 10 okt 2013, 08:22

Re: [TUT] Hoe moet ik een trekker editten?

Berichtdoor larsBV » 28 apr 2014, 13:18

mooiste tut ooit en als je het ooit vergeet kun je het hier weer leren
want dan krijg je ook niet mmer zoveel topics
larsBV
 
Berichten: 502
Geregistreerd: 25 jan 2014, 15:14
Woonplaats: Twente

Re: [TUT] Hoe moet ik een trekker editten?

Berichtdoor guusholdertje » 28 apr 2014, 14:15

Yes het is gelukt bedankt jelmar:)
Avatar gebruiker
guusholdertje
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 15 feb 2014, 11:27
Woonplaats: brabant

Re: [TUT] Hoe moet ik een trekker editten?

Berichtdoor JelmarVZ » 28 apr 2014, 20:11

Haha gelukkig dat t bevalt ;P
Avatar gebruiker
JelmarVZ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 10 jun 2013, 19:50
Woonplaats: Groningen

Re: [TUT] Hoe moet ik een trekker editten?

Berichtdoor fendt700 » 28 apr 2014, 20:22

Hij werkt perfect maar er is 1 probleempje: bij mij werkt het in mp niet . Als ik een game opstart met geedite machines komt er niet te staan: game is being loaded maar er komt te staan iets van: please wheit while game will be createt en dat gaat echt eeuwig lang door volgens mij heb hem al een uur zo laten draaien en als ik precies deczelfde game met zelfde mods doet hij het wel wie wet wa ik verkeerd doe
fendt700
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 09 maart 2014, 20:29
Woonplaats: wernhout

Volgende

Keer terug naar Tips & Tutorials

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron